Nors mes su tavimi esame to amžiaus, kai įdomus vyras šimtąkart patraukliau nei gražus, pakalbėkime šįkart apie juos – gražiuosius pasakų princus, kurie žavėję visas klasės mergaites galiausiai atsiduria žurnalų puslapiuose ir ant podiumo – taip, apie vyrus modelius.
Jolita Zykutė
Kaip sako modelių agentūros “Modilina” vadovė Jolanta Sadauskienė, anketų iš modeliais norinčių būti vaikinų ji gauna netgi daugiau nei iš merginų, tačiau kaip taisyklė tie, kurie nori būti modeliais, ne visados tinka, o štai tuos, kuriuos netyčia sutinki gatvėje ir kurie tiktų, dažniausiai tenka ilgai įkalbinėti. Pavyksta ne visados – jei užkalbinsi 30-metį ar 40-metį, jie greičiausiai įsižeis ir kratysis pasiūlymo tarsi kažko nepadoraus ir gėdingo, o štai 16-mečio reakcija bus visiškai kitokia – jis tuo svaigs, galvodamas apie pasaulinę karjerą ir didelius pinigus. Tiesa, pasak “Modilinos” vadovės Lietuvoje kol kas nėra vyrų, kurie gyventų tik iš modelio profesijos. To nenusimato ir artimiausioje ateityje. Lietuvės merginos darančios modelio karjerą užsienyje – gan dažnas reiškinys, o tarp vyrų tai kol kas itin reta. Vytautas Eitmantis (25 m.) – laikomas daugiausiai pasiekusiu modeliu tarp vyrų lietuvių. Šiuo metu studijuojantis interjero dizainą vaikinas pasakoja, jog jo modelio karjera prasidėjo prieš 5 m., kai draugių įkalbėtas nusiuntė savo fotografiją “Modilinos” agentūrai. Siuntė tiesiog “ant durniaus”, o rezultate po savaitės jį pakvietė į kastingą, dar po savaitės buvo pasirašytas kontraktas. Vytautui teko dirbti ir reklamose (“Coca Cola”, Tailando avialinijos, “Monton”), ir ant podiumo. Nežiūrint sėkmingos karjeros užsienyje, jis visgi nusprendė, kad išsilavinimas – daug svarbiau. Dainius Zakarauskas (21 m.) – dar vienas sėkmingas modelis (“Modilinos” agentūra). Tuo jis užsiima vos pusmetį, tačiau jau dalyvavo Barselonos mados savaitėje. O kur podiumo baimė? Nuo mažens šokantis ir vaidinantis scenoje Dainius sako, jog yra matęs kaip merginos jaudinasi, kad nesukluptų ant aukštakulnių, o jis pats jautėsi gan ramiai – juk čia nei žingsnį sumaišysi, nei teksto eilutes pamirši. Abu vaikinai sako, jog Lietuvoje modelio darbo nenorėtų dirbti – atlygis labai mažas ir tai atrodo ne itin rimta.
Jean – Claude Edorh (36 m.) – juodaodis Dramblio kaulo respublikoje gimęs profesionalus atletas, ilgą laiką gyvenęs Vokietijoje, modeliu dirba 15 metų. Jau pusmetį kaip persikraustęs gyventi į Lietuvą, jis yra pasaulyje populiarios Taebo aerobikos asmeninis treneris, tačiau vis dar tęsia modelio darbą užsienyje ir kartais Lietuvoje (greičiausiai įsidėmėjai finalinį pusnuogio „angelo“ pasirodymą Vitalio Čepkausko kolekcijos pristatyme „Mados infekcijos“ metu). Prisimindamas savo modelio karjeros pradžią, Jean – Claude Edorh pasakoja beveik standartinę „atradimo“ istoriją – naujų veidų ieškantis skautas prie jo priėjo tiesiog gatvėje. Iš pradžių spyriojęsis (buvo prisiklausęs nemarių kalbų „šiame versle daug blogų žmonių“), jis visgi nusprendė išbandyti („jeigu ką, galiu mesti bet kada“), ir …pasiliko. Analizuodamas, kaip pasikeitė modeliai jo karjeros metu, Jean – Claude Edorh sako, jog moterys akivaizdžiai jaunėja ir kūdėja, o pastaruoju metu ir vyrai tampa vis labiau liesesni – „Jei nuotraukoje uždengsi modelio veidą, dažnai iš kūno neatskirsi – vyras tai, ar moteris. Tie vaikinai, kurie nori dirbti modeliu, priversti atitikti kriterijus. Kartais tai reiškia svorio numetimą“. Pats jis sakosi pasipriešintų tokiam reikalavimui, nes nori išlikti savimi ir reprezentuoti vyrišką vyrą. Žvelgiant į Jean – Claude‘o kūno nuotraukas supranti, jog jis turėtų stiprių argumentų tokiame ginče ir greičiausiai niekas niekada jo net ir neprašys „numesti porą kilogramų“.
Kad liesų modelių problema persidavė vyrams ir jie turi valgymo sutrikimų žiniasklaida puolė skambinti pavojaus varpais po pastarųjų Berlyno ir Londono mados savaičių. Feministės į tai reagavo pareikšdamos „jei jau vyrai turi valgymo sutrikimų – tai problema, o kodėl tiek tylėta apie valgį priverstas ignoruoti manekenes?“ Dėl kūstančių vyrų modelių reiktų kaltinti ir pačią madą – būtent aptempti džinsai provokuoja, kad juos demonstruotų itin liesi vaikinai. Vytautas Eitmantis sako, jog jis pats nei karto nemąstė apie svorio metimą ir mano, jog vaikinams skirtingai nei merginoms visgi leidžiama daugiau „natūralumo“, o priaugti svorio, kai į dieną tenka subėgioti į dešimt kastingų, tiesiog neįmanoma, nes … valgymui tiesiog nelieka laiko.
Nors vyrams modeliams nėra griežtų atrankos kriterijų jų kūnams, mados pasaulio „insaideriai“ pasakys, jog kaip taisyklė kolekcijų kelnių liemuo – 32 colių ties juosmeniu. Pageidaujamas modelio ūgis – ne mažiau kaip 180 cm, 185 cm – idealas. Kaip juokauja Jean-Claude Edorh, ar vyras gali būti modeliu, lems jo ūgis ir akys – tiksliau ta kibirkštėlė jose, kurios dėka sugebi persikūnyti į reikiamą vaidmenį. Šiandien rinka įvairiapusė, tad jai reikalingi skirtingi modeliai, bet egzistuoja ir „standartiniai tipažai“, štai “Versace” tipiškas modelis – liesas, tamsiais ilgais plaukais, “Hugo Boss” vyras – taip pat liesas, bet trumpais šviesiais plaukais. 8-ame deš. buvo populiarus elegantiškas, kvadratinės formos veido tipažas. 9-ame deš. vienas garsiausių to meto mados fotografų Bruce Weber išpopuliarino labiau atletišką kūną su sporto salėje išpuoselėtais krūtinės ir pilvo raumenimis. Ilgą laiką standartinio modelio derinį „tobulas veidas plius tobulas kūnas“ pakeitė liesesni, dažnai ilgaplaukiai, kuriems leidžiama turėti ir tatuiruotę, ir randą, o kartais „nestandartas“ peržengia bet kokias ribas – prieš keletą sezonų populiariausiu modeliu buvo laikomas Calvin Klein džinsus reklamavęs jaunuolis …kreivadante šypsena.
Koks tipas populiarus Lietuvoje? Kaip ir moterų, taip ir vyrų, užsakovai (o tai reiškia ir mes) nori “kataloginių gražuolių”, dažniausiai tai “saldus vaikinas” arba “stiprus vyrukas”. Rinkdamasi modelius Jolanta Sadauskienė sako pirmiausiai atsižvelgia, ar vaikinas išvaizdus – šiame versle tikrai svarbesni fiziniai kriterijai, o ne protas, tačiau pasak “Modilinos” vadovės, ji visada atkreipia dėmesį, ar būsimas modelis yra “valdomas” – t.y. ar turi asmenines savybes, kurios lems, ar jis sugebės dirbti šį dabą.
Nors mados ir grožio industrijos dalis skirta vyrams kasmet po truputį didėja, čia visgi pirmauja moterys, ir moterys modeliai pasiima didžiausius pinigus. Kaip liūdnai konstatavo vienas iš užsienio vyrų modelių „Kompanijoms dažniausiai vadovauja vyrai, reklamai finansus skirsto irgi dažniausiai vyrai, o jie tikrai nemokės didelių pinigų kitam vyrui“. Taip supermodeliu tituluojamas Tyson Beckford už reklaminę kampaniją gali gauti pasakišką honorarą, tačiau jam niekas nemokės tiek, kiek už tą patį darbą mokėtų Kate Moss. Kol vyrai modeliai nepatenkinti barbena pirštais į stalą, kad modelio darbas – greičiausiai vienintelė sritis, kur moterys juos aplenkė, žvilgterkime į šią profesiją giliau. Kaip jausitės, kai į jus Niujorko verslininkystės širdyje – Times skvere – iš milžiniško plakato žvelgs vaikinas vienais apatiniais? (Ir tai – ne iš piršto laužtas pavyzdys. Calvin Klein jau prieš penkiolika metų tai pavertė mėgstama vieta savo reklaminiams stendams kabinti). Ką į jį žvelgdami galvoja vyrai ir moterys? Žinoma, jei nuotraukoje būtų moteris, istorija pasibaigtų mąsliais kolegų žvilgsniais ties sekretorės iškirpte. Kai plakate vyras – įtampos daugiau. Taip paliečiamas ne tik vyriško nuogo kūno tabu (suskaičiavusi nuogas moteris ir vyrus Ermitažo ar Luvro muziejaus paveiksluose, tuo akivaizdžiai įsitikinsi), bet užjudinamas gilesnis sluoksnis – vyro vaidmuo visuomenėje. Iki šiol jis statė ir griovė, o dabar vyro arsenale atsiranda amplua – pardavinėti savo kūną. Kokie bebūtume šiuolaikiški, tokie dalykai pradžioje išmuša iš vėžių. Bet tik trumpam. Vytautas Eitmantis, paklaustas, ar nesidrovi modelio darbo, sako “anksčiau stresavau daugiau, tačiau supratau, jog kiekvienam nepaaiškinsi, kas tai per profesija, kaip yra iš tikrųjų. Daugelis tebegalvoja, kad merginos modeliai – prostitutės, o vaikinai – sau naudos ieškantys žigolo.” Dainius Zakarauskas sako, jog jo draugai ir aplinkiniai į tai, kad jis modelis, reaguoja pozityviai, palaiko jį, tačiau pasitaiko ir pavydžių žvilgsnių. Kaip besistebėtume, taip reaguoja merginos.
Beje, vyrų modelių profesija daug ką perėmė iš šios srities “senbuvių” moterų modelių. Reklama pavertė moterį sekso objektu, o modelių agentūros pasistengė, kad tai nutiktų ir vyrams. Iš pradžių vyrai modeliai buvo beasmenės būtybės, savo kūnus naudoję rūbams demonstruoti. Po to situacija pasikeitė. Pokyčius ypač lėmė Calvin Klein reklamos – 10-o deš. pradžioje pasaulį vis stebino didelio dydžio plakatai ar reklamos žurnaluose su seksualiais jaunuoliais vienais apatiniais ar prasagstytais džinsais. Šiandien dažnai supermodeliu vadinamas Marcus Schenkenberg 1991-aisiais buvo vienas iš tų, kuriuos matei tokiose reklamose. Skandalingiausioji nuotrauka – jis stovi duše savąją gėdą prisidengęs tik Calvin Klein džinsais į istoriją įėjo ne tik dėl savo kontraversiškumo. Jo agentas šiam modeliui pritaikė strategiją, kuri iki tol buvo tik tarp moterų modelių – kainas už dieną pakėlė nuo 3 000 USD iki 20 000 USD ir atidžiau rinkosi užsakymus. Po fotosesijos duše, Marcus Schenkenberg tapo toks populiarus užsakovų tarpe, kad jie mokėdavo nedvejodami. Tai ne tik papildė jo piniginę, bet ir … apskritai padėjo pakelti visų vyrų modelių honorarų lygį. Tyson Beckford irgi prisidėjo prie vyrų modelių istorijos tvėrimo. Egzotiškų bruožų juodaodis iškart tapo Ralph Lauren “Sport Polo” linijos veidu. 1993 –aisiais tai buvo gan drąsus kompanijos žingsnis, kuris kaip paaiškėjo sulaukė milžiniškos sėkmės. Šiandien models.com teigimu populiariausiu vyru modeliu yra Mathias Lauridsen (jo veidas puošia “Gucci” kvepalų vyrams reklamą), nors kaip žinia reitingai šiame versle itin trumpalaikis dalykas.
Vyrai modeliai skirtingai nei moterys gali būti ramūs, jog jų karjera truks ilgiau. Kaip sako Jean – Claude Edorh “Net jei atsiranda žilų plaukų, vyrui modeliui tai suteikia naujo skonio, gilumo”. O ar regėjote moterį manekenę, kuri taip ramiai samprotautų apie raukšles? Visgi kiekvienam ateina metas baigti modelio karjerą. Pasak vieno londoniečio modelio, vyrai dažniausiai atidaro barus ar tęsia mokslus, nors daugelis svajoja apie aktorystę – “Mes juk – pramogų industrijos atstovai”. Kartais jie turi ir gan keistų planų – štai kanadietis Andrew Stetson (Calvin Klein kvepalų “Euphoria” veidas, daugelio dizainerių mylimietis, vienas garsiausių šiandienos modelių) sakosi niekur nepatiriantis tokios laimės kaip … statydamas namus. Tą norės daryti ir viskam pasibaigus. Modelių versle jis atsidūrė atsitiktinai – šį jauną dailidę bare pastebėjo “skautas” ir įkalbėjo pradėti naują gyvenimą, tačiau kiek vilką bepenėk, jis vistiek žiūri į mišką, ir netgi kartą jau buvo palikęs podiumą vardan lentų, vinių ir plaktuko.
Komercinis fotografas Tomas Kauneckas, apibūdindamas darbą su modeliais vyrais ir moterimis, sako, jog pagrindinis skirtumas – tai, kad vyras kaip taisyklė jaučia daugiau atsakomybės už bendrą rezultatą. Taigi, net fotografuodamiesi vyrai išlieka vyrais – jiems svarbu ne tik parodyti save, bet ir atlikti darbą? Galbūt. Man šiai akimirkai aktualiau kitas klausimas – pasakyk atvirai, ką jauti, kai regi gražų vyrą? Lygini su tuo, kuris užmiega kas naktį šalia? Nori jį gauti sau? O gal ignoruoji, keršydama, kad jis – ne tau? Manyje tokiom akimirkom pabunda kone religinė ekstazė ir gilus išpažinimas – “Dieve, tu esi ir esi didis, jei sugebėjai sukurti tokią tobulybę”. Tiesa, jei tas dieviškosios galybės ženklas pravėręs burną pliurpia nesąmones ar sumąsto viešai pakrapštyti nosį, manoji ekstazė smenga į netikėjimo prarają, todėl visgi mėgstu, kad jie būtų nebylūs, tolimi ir nepasiekiami. Tad vartydama žurnalus ar žiūrėdama į reklaminius stendus galiu džiūgauti būdama rami – Dievas tikrai yra.
Straipsnis spausdintas žurnale “Ieva” 2008 m.